Zelf adverteren met Google Ads: hoe moeilijk is dat?

Je wilt snel adverteren in Google en hebt een beperkt advertentiebudget. Je zit er daarom niet op te wachten om een deel van dat advertentiebudget te besteden aan een Ads-specialist. Dan zit er maar één ding op: zelf een advertentiecampagne creëren. Maar hoe moeilijk is dat eigenlijk en ben je zo daadwerkelijk sneller en voordeliger uit?

Zelf adverteren met Google Ads: hoe moeilijk is dat?

Google Ads-campagne maken: hoeveel tijd kost het?

Als ondernemer ben je druk met je core business en daarom mag het ontwikkelen van een Ads-campagne je zo weinig mogelijk tijd kosten. Maar hoe realistisch is het dat je hier slechts enkele uren aan kwijt bent? Om deze vraag te beantwoorden, benoemen we hieronder de belangrijkste zaken waar je aandacht aan moet besteden bij het ontwerpen van je advertentiecampagnes:

Zoekwoorden

Het vinden en selecteren van de juiste zoekwoorden voor advertenties kost tijd. Het gaat immers niet zozeer om jouw interpretatie van de termen, maar vooral om die van de doelgroep. Je zoekwoorden moeten overeenkomen met de intentie van de gebruiker, zodat die op de advertentie klikt en uiteindelijk converteert. Dit is een proces van eindeloos testen en verder aanscherpen.

Copywriting

Copywriting is een vak apart. De juiste boodschap in een advertentie zet de doelgroep aan tot actie en zorgt voor een hoge conversieratio. Dit in tegenstelling tot een advertentietekst die de plank net misslaat. Ook het verfijnen van de boodschap is een tijdrovend proces. Pas na het testen van uiteenlopende varianten weet je welke teksten bij jou doelgroep het beste werken.

Landingspagina’s

Met het creëren van een advertentie alleen ben je er nog niet. De advertentie moet ergens naar verwijzen en dan bij voorkeur een landingspagina. Deze pagina is speciaal ingericht om na een advertentieklik te leiden tot conversie en is hiervoor in alle facetten volledig geoptimaliseerd. Het ontwikkelen van zo’n pagina is een samenspel van disciplines als webdesign, copywriting, CRO en UX.

Conversietracking

Conversie is waar het bij je advertentiecampagne uiteindelijk allemaal om draait. Maar in hoeverre bereikt je campagne dit doel eigenlijk? Het antwoord op deze vraag krijg je alleen als je de conversie meet. Conversietracking gaat echter verder dan het implementeren van een simpele Google-tag. Vaak werkt het niet direct vlekkeloos en kost het je vele uren om alles optimaal in te stellen.

Conclusie: hoe moeilijk en tijdrovend is zelf adverteren met Ads?

Laten we nu nog eens proberen de centrale vraag in dit artikel te beantwoorden: hoe moeilijk en tijdrovend is het om zelf een advertentiecampagne te ontwikkelen met Google Ads? Het antwoord ligt voor de hand – het is voor een leek behoorlijk moeilijk en zelfs voor een gevorderde behoorlijk tijdrovend. En dat is precies waar veel ondernemers die het zelf proberen te doen de mist in gaan.

Adverteren met Google Ads is een vak apart dat verschillende disciplines beslaat. Denk alleen al aan zoekwoordonderzoek, webdesign, PPC-kennis, copywriting en technische kennis. Kortom: het kost je geen weken, maar eerder maanden tot jaren om dit alles goed onder de knie te krijgen.

En lukt je dat toch? Dan zijn de resultaten – zeker in het begin – waarschijnlijk alsnog een stuk minder dan bij een ervaren specialist die al jarenlang dag en nacht met de materie bezig is. Een specialist die je hierdoor niet alleen veel tijd, maar ook veel geld bespaart. Een specialist zoals Harundo.

Meer weten over onze diensten? Neem contact op via 074 82 00 909 of mail naar info@harundo.nl.

Terug naar overzicht