Welke biedopties heb ik in Google Ads?

In Google Ads kun je steeds meer zaken automatiseren. Automatisch bieden is bijvoorbeeld een van de vele automatisatieopties op het advertentieplatform. In theorie klinkt het geweldig: kunstmatige intelligentie die automatisch biedingen voor je instelt die aansluiten op je prestatiedoelen. Maar welke biedstrategie werkt het beste voor jou?

Welke biedopties heb ik in Google Ads?

Automatische biedstrategieën in Google Ads

Automatische biedingen zijn er in Google Ads in verschillende varianten. Het platform biedt 7 biedstrategieën die – afhankelijk van je doelen – elk hun eigen voordelen en nadelen hebben. We zetten ze hieronder voor je op een rijtje:

Klikken maximaliseren. Dit is de strategie bij uitstek om binnen een gegeven budget zoveel mogelijk klikken te realiseren. Het draait hier meer om klikaantallen dan om conversies. Daarom is deze strategie vooral geschikt voor het snel realiseren van meer sitebezoeken.

Zoekpaginalocatie targeten. Dit is de beste biedstrategie om met je advertentie gegarandeerd bovenaan de eerste pagina van de zoekresultaten in Google te staan. Je bod wordt automatisch verhoogd totdat je de toppositie in handen hebt. Dit kan natuurlijk wel flink in de kosten lopen.

Beoogde overtreffingspercentage. Ook deze strategie draait om het overtreffen van andermans biedingen. In dit geval kun je specifiek de domeinen van andere adverteerders kiezen die je in advertentiepositie wilt overtreffen. Zo kun je jouw eigen online zichtbaarheid vergroten ten koste van je directe concurrenten. Ook deze tactiek vereist het nodige advertentiebudget.

Doel-CPA. Bij deze automatische biedstrategie betaal je voor elke conversie. Het algoritme van Ads probeert zoveel mogelijk conversies te realiseren tegen de door jou ingestelde doelkosten per acquisitie. Dit is een goede strategie om je conversiepercentages te verhogen.

Verbeterde kosten per klik (ECPC). Deze biedstrategie neemt jouw eigen handmatig ingestelde bod als uitgangspunt. Ads verhoogt dit bod met maximaal 30% als de kans groot is dat iemand converteert. Bij een kleine kans verlaagt het platform het bod juist. Uiteindelijk is het doel om zo meer conversies te genereren tegen dezelfde kosten.

Doel-ROAS. Elk type conversie levert aan ander rendement op. In sommige gevallen ligt dit rendement hoger of lager dan jouw doel. Doel-ROAS bepaalt het bod door de gemiddelde opbrengst per klik en realiseert op deze manier een zo hoog mogelijke conversiewaarde. Deze biedstrategie is name handig voor e-commerce campagnes.

Conversies maximaliseren. Zoveel mogelijk conversies genereren binnen jouw budget is het doel van deze automatische biedstrategie. Net als enkele andere strategieën kan deze tactiek je advertentiebudget er snel doorheen jagen. Conversies maximaliseren is daarmee voornamelijk geschikt voor adverteerders met een fors budget.

Terug naar overzicht