Wat maakt doorklikratio belangrijk in Google Ads?

Enkele maanden geleden schreven wij over 3 belangrijke Google Ads-statistieken waar je altijd op moet letten: conversiepercentage, vertoningspercentage en de kosten per conversie. Een in dit artikel niet benoemde maar minstens zo belangrijke statistiek is de Click-Through Rate (CTR) – in het Nederlands beter bekend als de doorklikratio.

De doorklikratio speelt een belangrijke rol voor zoekmachines zoals Google. In een pay-per-clickmodel verdient Google immers meer geld met iedere keer dat iemand klikt.

Maar de doorklikratio is ook belangrijk voor adverteerders. Een hoge CTR vertelt je namelijk dat jouw advertentie relevant is voor de zoekopdracht en dus ook de intentie van de gebruiker – en daarmee dat je precies weet wat jouw doelgroep wil. In dit artikel vertellen we je alles wat je moet weten over de doorklikratio van je advertenties.

Wat is de Click-Through Rate precies?

De CTR is in feite niets anders dan het percentage vertoningen dat heeft geresulteerd in een klik. Een doorklikratio van 0,2% staat bijvoorbeeld gelijk aan 2 kliks op 1000 vertoningen van je advertentie.

Een lage CTR betekent dat gebruikers je advertentie weinig relevant vinden. Maar wanneer is je CTR nu laag of juist hoog? Dat hangt ook af van jouw doelgroep, de branche waarin je actief bent en de zoekwoorden waarop je biedt.

De doorklikratio kan bijvoorbeeld in de tientallen procenten lopen voor een branded term (mensen zoeken bijvoorbeeld op je bedrijfsnaam en klikken logischerwijs op je advertentie omdat die bovenaan staat). Maar voor andere zoekwoorden kan de CTR soms beneden de 1% zakken. Kortom: alles hangt dus af van de context.

Welke voordelen heeft een hoge CTR?

Je Click-Through Rate vertelt je niet alleen hoe relevant je advertenties zijn, maar heeft ook invloed op je advertentiepositie. Als veel van je advertenties een hoge CTR hebben, neemt Google aan dat dit ook voor nieuwe advertenties zal gelden. Het gevolg: de zoekmachine plaatst jouw advertentie boven die van de concurrentie. Een toppositie in Google gaat dus niet altijd naar de hoogste bieder.

De doorklikratio heeft ook invloed op je kwaliteitsscore in Google Ads. Je raadt het al: hoe hoger je CTR, hoe groter de kans op een goede kwaliteitsscore.

Moet mijn doorklikratio altijd hoog zijn?

Hoewel de Click-Through Rate van je advertenties in verschillende opzichten dus een belangrijke statistiek vormt, is deze niet in elke situatie zaligmakend. Een hoge doorklikratio is namelijk extra van belang als het je doel is om zoveel mogelijk bezoekersverkeer richting je website te genereren.

Maar gaat het jou vooral om conversies, zoals het werven van leads of het verkopen van producten? Dan zijn andere statistieken zoals de kosten per conversie waarschijnlijk belangrijker voor jou.

In sommige gevallen kan een advertentie ondanks een lage CTR toch winstgevend zijn voor je bedrijf. Samenvattend kan het vrijwel nooit kwaad om een hogere CTR na te streven, zolang je bedrijfsdoelen in je advertentiecampagnes altijd leidend blijven.

Terug naar overzicht