Waarom werken mijn Google Ads-campagnes niet?

Zelf adverteren met Google Ads is moeilijk. Toch zijn er nog altijd veel bedrijven die het advertentiebeheer uit budgettaire overwegingen niet uitbesteden. Soms huren ze weliswaar een goedkope advertentiespecialist in, maar weet ook deze niet de gewenste resultaten te boeken. Hoe dat komt? Dit zijn 3 vaak vergeten oorzaken van falende Google Ads-campagnes:

Het kopiëren van succesvolle campagnes

Wijst jouw bedrijf het advertentiebeheer niet toe aan een interne of externe specialist? Dan krijgt een bedrijfsmedewerker de Google Ads-campagnes dus als extra taak op zijn bordje. En dat terwijl hij het ongetwijfeld al druk genoeg heeft met andere zaken. Dat geldt overigens ook voor die goedkope advertentiemanager die jouw advertentiebeheer als bijverdienste naast zijn studie doet.

Het gevolg is dat de campagnes automatisch inboeten aan kwaliteit. Want wat is het eerste wat drukke mensen doen? Ze zoeken online naar de beste tactieken om snel resultaat te boeken met Google Ads. Helaas zijn dit soort hulpartikelen altijd algemeen van aard en zijn de tips nooit afgestemd op jouw specifieke bedrijf, situatie en doelen. Hierdoor werken de campagnes vaak niet.

Onvoldoende experimenteren met advertentieteksten

Slaagt een medewerker er dan toch in om redelijk wat tijd vrij te maken voor het lanceren van een doordachte advertentiecampagne, dan wordt zijn aandacht erna al snel weer opgeslokt door andere taken. En dat is precies waar het mis gaat. Een succesvolle Google Ads-campagne moet je namelijk niet alleen creëren, maar vervolgens vooral ook continu bijsturen voor het beste resultaat.

In de praktijk maken veel bedrijfsmedewerkers en onervaren advertentiespecialisten dezelfde fout: ze doen hun best op het schrijven van één advertentietekst en zien daarna met lede ogen toe hoe de campagne zichzelf niet uitbetaalt. Hoe dat komt? Succesvol adverteren is een kwestie van continu experimenteren en nieuwe advertentieteksten proberen. Details maken soms een enorm verschil!

Het middel als een doel zien

Een ander veelvoorkomend misverstand is het verwarren van het middel met het doel. Veel beginnende adverteerders staren zich blind op statistieken als de kosten per klik en de kosten per acquisitie. En hoewel belangrijk, gaan deze metrics in de praktijk niet het verschil maken tussen een advertentiecampagne die jammerlijk mislukt of glansrijk slaagt.

Veel belangrijker is namelijk het einddoel: wat wil je als adverteerder met je advertentie bereiken? Wil je bijvoorbeeld meer inschrijvingen voor je nieuwsbrief? Of een product of dienst verkopen? Als er tussen het moment dat de gebruiker op jouw advertentie klikt en het einddoel teveel stappen zitten, zal je campagne per definitie slecht presteren. Hoe goed je overige statistieken ook zijn.

Herken je dit soort misverstanden en wil je ze in het vervolg graag voorkomen? Neem dan vrijblijvend contact op met de ervaren specialisten van Harundo voor een advies op maat. Wij leggen je graag uit hoe het ook voor jou mogelijk is om een waanzinnig succesvolle Google Ads-campagne te lanceren. Bel ons op 074 82 00 909 of mail naar info@harundo.nl.

Terug naar overzicht