Wat zijn de voordelen van Google AdWords?

Wat zijn de voordelen van Google AdWords?

Wil jij met je website hoog in de zoekresultaten van Google staan? Dan is AdWords adverteren hiervoor een uitstekende methode. Maar waarom zou je betalen voor advertenties, als je met SEO ook gratis je positie in de zoekmachine kunt verbeteren? Het antwoord is simpel: AdWords biedt een aantal grote voordelen, die we hieronder voor je op een rijtje zetten.

Wat zijn de voordelen van Google AdWords?

Direct bovenaan in Google

Het is de droom van menig ondernemer: met zijn bedrijfswebsite zo snel mogelijk hoog in Google staan. Met AdWords adverteren is dat mogelijk en zelfs direct. Vanaf het moment dat je AdWords-campagne van start gaat, sta jij namelijk (afhankelijk van je advertentiebod) bovenaan in Google.

Dat is een stuk sneller dan bij een traditionele advertentiecampagne, waarbij het al snel dagen duurt voordat je daadwerkelijk in de krant staat. En het is al helemaal sneller dan bij SEO, waar het vaak jaren duurt voordat je website voldoende autoriteit opbouwt om een toppositie te scoren.

AdWords adverteren zorgt ervoor dat je online direct op effectieve wijze je doelgroep kunt benaderen. Wist je dat maar liefst 50% van de mensen op de advertentieposities klikt? De bovenste positie krijgt verreweg de meeste kliks – die is dus absoluut de moeite waard.

Controle over de kosten

In de vergelijking met SEO wordt het kostenaspect vaak als nadeel van AdWords adverteren genoemd. Wij zijn het hier niet mee eens. Wat denk je dat het kost om telkens weer je website te optimaliseren voor vindbaarheid, te investeren in linkbuilding en nieuwe content te creëren?

Natuurlijk kun je deze zaken zelf doen, maar ze kosten je veel tijd en garanderen niet hetzelfde resultaat als bij een specialist. Ook zijn de kosten vaak lastig meetbaar, omdat ze gedurende de jaren sluipenderwijs optellen en aan uiteenlopende partijen worden uitgegeven.

Dit in tegenstelling tot AdWords, waar je vanaf het eerste begin complete controle hebt over je dagbudget en kosten per klik (CPC). Je stelt je advertentiebudget simpelweg niet hoger in dan dat wat je kunt missen en hebt vervolgens volledig inzicht in je uitgaven.

Actief sturen op conversie

Inzicht in je uitgaven is mooi, maar waar het natuurlijk vooral om draait is rendement. Torenhoge advertentiekosten zijn immers niet erg als ze zichzelf ruimschoots terugverdienen. Daarom heb je in AdWords uiteenlopende mogelijkheden om invloed uit te oefenen op het rendement.

Je bepaalt zelf de gewenste conversie en draait indien gewenst meerdere campagnes tegelijkertijd. Het resultaat van elke campagne zie je terug in gedetailleerde prestatierapporten. Op basis van deze rapporten is het heel eenvoudig te bepalen of de investering de moeite waard is.

Is er ruimte voor verbetering? Dan zijn er tal van zaken die je in je campagne kunt optimaliseren, waaronder het gebruik van advertentie-extensies. Hiermee kun jij je advertenties nog aantrekkelijker maken en het conversiepercentage zo aanzienlijk verhogen.

Conclusie

Belangrijk is in elk geval om zelf niet teveel met dit soort zaken te experimenteren. Dit kan juist averechts werken en je conversie verlagen. Een specialist zoals Harundo weet exact wat je moet doen om de beste resultaten te behalen en volgt de maandelijkse ontwikkelingen op het gebied van AdWords op de voet. Wil jij ook meer resultaat uit je campagnes halen? Bel ons dan vrijblijvend op 074 82 00 909 of mail naar info@harundo.nl.

Terug naar overzicht