Mobiele advertenties: waarmee rekening houden?

Tegenwoordig maak je met Google Ads in een handomdraai een advertentie die goed wordt weergegeven op desktop én mobiel. Dat wil echter niet zeggen dat de advertentie via beide kanalen even goed scoort. Hoe dat komt?

  • Iemand die een Grieks restaurant zoekt op zijn computer, is misschien benieuwd naar het menu (hij doet immers vooronderzoek)
  • Iemand die een Grieks restaurant zoekt op zijn mobiel, is misschien benieuwd naar de locatie en openingstijden (hij gebruikt zijn mobiel omdat hij al buitenshuis of onderweg is)

In het bovengenoemde voorbeeld moeten de desktop- en mobiele versie van de advertentie beide op een andere manier worden ingestoken voor het beste conversieresultaat.

Hieronder gaan we specifiek in op het optimaliseren van je mobiele advertenties; hoe maak je die nu onweerstaanbaar voor de doelgroep?

Locatiegebonden voordelen

Heeft je bedrijf een of meerdere bezoekbare vestigingen? Dan is het belangrijk om er in je advertentieteksten vanuit te gaan dat de mobiele gebruiker deze wil bezoeken. Maak dit zo makkelijk mogelijk en som indien van toepassing ook een aantal locatiegebonden voordelen op zoals ‘Nu geopend’ en ‘Minder dan 3 kilometer van jou’.

Oproepextensies

Oproepextensies voegen een telefoonnummer toe aan je advertentie, waardoor mensen met één druk op hun mobiel je bedrijf rechtstreeks bellen. In de praktijk betekent dit meer telefoontjes van potentiële klanten en meer kansen om conversies te genereren en bij te houden. En de gebruiker? Die waardeert het gemak van de belknop.

Alleen bellen-advertenties

Alleen bellen-advertenties stimuleren de doelgroep om telefonisch contact op te nemen met jouw bedrijf. Ze bestaan alleen uit een aanklikbaar telefoonnummer en korte advertentietekst. Zodra de gebruiker klikt, start hij een telefonische oproep. Dit type advertentie werkt met name goed voor bedrijven waar klantcontact vaak telefonisch begint (denk aan advocaten of accountants).

Sitelinkextensies

Sitelinkextensies zijn een manier om extra links aan je advertenties toe te voegen en de doelgroep zo op specifieke pagina’s op je website te wijzen. Deze functionaliteit is voor mobiele advertenties in het bijzonder geschikt om mensen snel en makkelijk naar locatiegebonden informatie te leiden. Denk aan openingstijden, routeinformatie of speciale aanbiedingen bij specifieke winkelvestigingen.

Promotie-extensies

Promotie-extensies geven jouw mobiele tekstadvertenties meerwaarde door aanbiedingen en acties onder de aandacht te brengen van een aankoopbereid deel van de doelgroep. Mensen kopen tegenwoordig steeds vaker vanaf hun mobiel en al helemaal als een website dit eenvoudig mogelijk maakt. Voeg onderaan je advertentie bijvoorbeeld een aantrekkelijke procentuele korting toe.

Berichtextensies

Berichtextensies bieden de mobiele gebruiker de mogelijkheid om jou met één klik op de advertentie een sms te sturen. Dat kan bijvoorbeeld zijn om een offerte aan te vragen, een product te kopen of een afspraak te maken. Het laagdrempelige karakter van deze functionaliteit leidt doorgaans tot hogere mobiele conversiepercentages.

Terug naar overzicht