Kun je adverteren volledig automatiseren?

In SEO is er momenteel veel te doen over Artificial Intelligence en Machine Learning. Technieken gebaseerd op kunstmatige vormen van intelligentie die steeds meer menselijke taken overnemen. Hoe zit het met deze ontwikkelingen in de Pay Per Click-industrie? Kun je adverteren al volledig automatiseren? Wij zochten het voor je uit.

Kun je adverteren volledig automatiseren?

AdWords steeds laagdrempeliger voor beginners

De wet van Moore stelt dat het aantal transistors in een geïntegreerde schakeling door technologische vooruitgang elke twee jaar verdubbelt. Met andere woorden: technologische vooruitgang laat een steeds steilere groeicurve zien. Inmiddels zijn we zelfs op een punt aanbeland waarin kunstmatige intelligentie steeds meer menselijke taken overneemt.

Geldt dat ook voor het ontwikkelen van AdWords-advertentiecampagnes? Er zijn op zijn minst twee taken aan te wijzen waarbij kunstmatige intelligentie een rol kan spelen. De eerste daarvan zijn zogenaamde responsieve zoekadvertenties. Bij deze advertenties – die overigens nog in bètafase verkeren – test AdWords zelf automatisch welke combinaties van koppen en beschrijvingen resulteren in de hoogste conversieratio.

Een andere AdWords-innovatie die gedreven wordt door kunstmatige intelligentie zijn geautomatiseerde Shopping Campagnes. De techniek optimaliseert automatisch zaken als biedingen, doelgroepinteresses en advertentieplaatsing voor een maximale conversie. Dit betekent niet dat adverteerders zelf geen informatie meer hoeven in te voeren, maar wel dat het gehele proces van adverteren met AdWords voor beginners steeds laagdrempeliger wordt.

Talloze factoren spelen een rol bij adverteren

Ook in de wereld van PPC zijn er dus zeker kunstmatige intelligentie-gebaseerde technieken die flink aan de weg timmeren. Maar betekent dit dat PPC-specialisten op korte termijn overbodig zijn? Die kans is op dit moment zeer klein. Want hoewel AdWords beetje bij beetje toegankelijker wordt voor beginnende adverteerders, blijkt het vinden van de juiste combinatie van advertentie-instellingen nog altijd een klus voor specialisten.

Natuurlijk kun je als adverteerder zelf experimenteren met verschillende instellingen voor advertenties. Maar vergeet niet: dit kost je geld. En intussen is de kans groot dat jouw directe concurrenten een PPC-specialist inschakelen waarvan je de advertentiestrijd niet gaat winnen. Zo ben je veel geld kwijt zonder dat het leidt tot het gewenste resultaat.

Kunstmatige intelligentie: aanvulling in plaats van vervanging

Het creëren van de perfecte advertentie voor mensen wordt nog altijd het beste gedaan door mensen. Een menselijke aanpak zorgt voor variatie met creatieve advertentie-ideeën die voor machines simpelweg nog buiten het bereik liggen. In dat kader is de rol van techniek in PPC vooralsnog vooral een ondersteunende en geen vervangende.

Wat is nu de conclusie van dit alles? Benut vooral de voordelen van nieuwe technologische innovaties, maar hou ook rekening met de beperkingen ervan. Ervaren PPC-specialisten zoals die bij Harundo hebben al talloze advertentiecampagnes tot een doorslaand succes gemaakt. En dat zijn prestaties die machines op dit moment eenvoudigweg nog niet weten te evenaren.

Terug naar overzicht