Hoe kies ik zoekwoorden voor mijn Google Ads-campagne?

De juiste zoekwoorden in je advertenties zorgen voor een optimale zichtbaarheid en doorklikratio bij de doelgroep. Dit resulteert doorgaans in lagere advertentiekosten en een hogere conversie. Maar hoe kies je nu de goede zoekwoorden voor jouw Google Ads-campagne? Hieronder leggen we uit hoe je dit effectief doet in 6 simpele stappen:

Neem je doelen als uitgangspunt

Lukraak bieden op een aantal populaire zoekwoorden is als schieten met hagel op je doelen. Maak je doelen daarom concreet in de vorm van gewenste statistieken op het gebied van leads, verkopen en engagement. Op basis van de conversieratio kun je vervolgens terugrekenen hoeveel zoekverkeer je nodig hebt en welke zoekwoorden interessant zijn om te targeten.

Verplaats je in de doelgroep

Denken vanuit processen of producten is een garantie voor een mislukte Google Ads-campagne. Liever verplaats je je in de doelgroep; op welke zoekwoorden zou jij zoeken als jij een potentiële klant van je bedrijf zou zijn? Leer je ideale klant beter kennen door een klantprofiel te maken en vraag voor een compleet klantbeeld ook collega’s op andere afdelingen (sales, klantenservice, etc.) om input.

Denk in onderwerpen in plaats van zoekwoorden

Zowel bij SEO (ranken in de organische zoekresultaten) als SEA (adverteren op betaalde zoekposities) draait alles om de intentie van de gebruiker. Belangrijk om te beseffen is dat die niet op zoekwoorden, maar op onderwerpen of jouw merknaam zoekt. Destilleer daarom eerst onderwerpen uit de bestaande contentstructuur op je website (indien van toepassing) en neem die als uitgangspunt bij het uitvoeren van je zoekwoordonderzoek.

Blunder niet bij zoekwoordonderzoek

Zoekwoordonderzoek is een vak apart en daarom kun je dit het beste uitbesteden aan een specialist (hint: wij helpen je graag!). Doe je het toch zelf, let er dan op dat je de meest gemaakte blunders vermijdt. Denk hierbij aan overoptimalisatie van teksten, geen rekening houden met seizoenstrends of een blinde focus op de termen met het meeste zoekvolume. Ook hier geldt dat de gebruikersintentie leidend moet zijn.

Analyseer de concurrentie

Hoewel het belangrijk is om uit te gaan van je eigen kracht, levert het analyseren van de concurrentie veel waardevolle inzichten op. Op welke zoektermen bieden concurrenten (let op: misschien wel op jouw merknaam) en hoeveel spenderen zij aan advertenties? Misschien haal je zelfs inspiratie uit een concurrerende advertentie. Er zijn verschillende tools zoals de Zoekwoordplanner en het betaalde SEMrush waarmee je een concurrentieanalyse kunt uitvoeren.

Evalueer de resultaten

Je werk aan een Google Ads-campagne is nooit voorbij. Zoekinteresses van gebruikers veranderen onder invloed van marktontwikkelingen en seizoensinvloeden. Ook heb je te maken met wisselende concurrentie en veranderingen in Google Ads. Continu bijsturen en evalueren van je campagnes is dan ook nodig om het maximale resultaat te behalen.

Heb je hier zelf niet de tijd voor of kun je hierbij hulp gebruiken? Stuur ons dan vrijblijvend een mailtje op info@harundo.nl of bel naar 074 82 00 909 voor advies op maat.

Terug naar overzicht