Hoe kan ik meer leads halen uit Google Ads?

Interessant weetje: mensen die klikken op jouw advertenties in Google zijn gemiddeld maar liefst 50% aankoopbereider dan de organische bezoekers van je website. Dat maakt Google Ads de ultieme leadgenerator voor jouw bedrijf. Vallen de leads uit jouw advertentiecampagne vooralsnog echter wat tegen? Dit zijn 3 effectieve manieren om meer leads te genereren:

Experimenteer met de copy van je advertenties

Tegenwoordig worden we zowel offline als online overspoeld met advertenties. Mensen zijn daarom geneigd er snel langs te kijken – tenzij ze iets zien wat in hun exacte behoefte voorziet. Het is daarom cruciaal om te experimenteren met de tekst (ook wel de copy genoemd) in je advertenties. Een paar rake woorden kunnen een potentiële klant doen besluiten om door te klikken naar je landingspagina.

Een succesvolle advertentietekst bestaat uit (product)eigenschappen, voordelen en een call-to-action (CTA). Verkoop je bijvoorbeeld een telefoon met een uitstekende camera? Dan is de 40 megapixel camera een producteigenschap, haarscherpe foto’s een voordeel en ‘Leg waardevolle herinneringen tot in detail vast’ een mogelijke CTA. Test regelmatig nieuwe tekstvarianten voor de meeste leads!

Hoe kan ik meer leads halen uit Google Ads?

Experimenteer met de zoekwoorden van je advertenties

Breed zoeken is het zoektype dat adverteerders in Google Ads het vaakst gebruiken. Voordeel hiervan is dat ook synoniemen, gerelateerde zoekopdrachten en zoekwoorden met spelfouten gekoppeld kunnen worden aan jouw advertentie. Nadeel is dat je soms betaalt voor leads die voor jouw specifieke dienst of product niet erg aankoop- of actiegericht zijn.

Experimenteer daarom ook met de zoektypen Woordgroep, Exact zoekwoord en Uitsluitingszoekwoorden. Hiermee adverteer je respectievelijk op overeenkomende woordgroepen, exacte termen (of sterk gelijkende varianten van deze beide) of zonder de zoekterm die je invoert. Hierdoor vergroot je de kans dat je de juiste (en meer!) leads binnenhaalt.

Experimenteer met het ontwerp en de inhoud van je landingspagina

Je landingspagina is de laatste (en misschien wel belangrijkste) schakel in de online marketingketen waarmee jij je leads binnenhaalt. Mensen zijn al overtuigd dat jouw dienst of product interessant kan zijn voor hen (anders hadden ze niet op jouw advertentie geklikt), maar willen nu alleen nog weten of ze dit ook het beste bij jouw bedrijf kunnen kopen.

Je wilt daarom een landingspagina creëren die bezoekers geen reden geeft om af te zien van een aankoop, maar die ze juist nog meer redenen geeft om met jou in zee te gaan. Bovendien moet een aanmelding of aankoop een fluitje van een cent zijn. Gebruik ontwerptrucs om de ogen van bezoekers automatisch te leiden naar aankoopformulieren en experimenteer met tekstvarianten om te kijken welke het best converteren.

Terug naar overzicht