Hoe betaal ik per conversie in mijn Display-campagne?

Maak jij regelmatig gebruik van Display-campagnes in Google Ads? Dan is er nu goed nieuws. Sinds kort is het bij dit type campagne namelijk mogelijk om per conversie te betalen. Dat betekent dat je als adverteerder alleen hoeft te betalen voor een klik als deze daadwerkelijk een conversie oplevert. Dat maakt jouw advertentiecampagne weer een stukje efficiënter. Wij vertellen je hoe het werkt.

Hoe betaal ik per conversie in mijn Display-campagne?

Altijd duidelijkheid over je CPA

Volgens Google zorgt de nieuwe mogelijkheid ervoor dat je als adverteerder nooit meer betaalt dan je doel-CPA (target CPA).

Stel: jouw doel-CPA is € 8 en in de afgelopen week hebben jouw Display-advertenties in 40 conversies geresulteerd. Je betaalt dan precies € 320 met een daadwerkelijke CPA van € 8. Google brengt in dat geval geen kosten voor kliks of impressies in rekening.

De nieuwe mogelijkheid werkt alleen als je ‘conversies’ als campagnedoel in Ads hebt geselecteerd. Hierna kun je aangeven dat je wilt betalen per conversie. Dit is hoe het stapsgewijs werkt:

  • Kies in je campagne een doel dat aansluit op betalen per conversie. Denk aan Leads, Sales of Websiteverkeer
  • Kies Display als campagnetype en selecteer vervolgens een Standaard display campagne
  • Stel je doel-CPA in bij de biedstrategie en klik op Betalen per conversie

Waarom kan ik niet betalen per conversie?

Lukt het je niet om betalen per conversie in te stellen voor jouw Display-campagne? Dat kan komen omdat je Google Ads-account niet aan de vereiste voorwaarden voldoet:

  • Een conversievertraging van minder dan 7 dagen (tussen het moment van klikken en de daadwerkelijke conversie) voor 90% van je conversies
  • Meer dan 100 conversies in de afgelopen 30 dagen
  • Geen inzet van offline conversies (denk aan conversies via advertentieklikken importeren en conversies via winkelbezoeken)
  • Doel-CPA van minder dan $ 200 (op dit moment ongeveer € 175) – bij een hogere CPA stijgen de kosten van Google Ads tot onnodige hoogte

Voldoet je account inmiddels aan de bovengenoemde voorwaarden, maar lukt het je nog steeds niet om betalen per conversie in te stellen? Misschien komt het dan omdat je probeert te werken met gedeelde budgetten. Dat is in dit geval helaas niet mogelijk, zo laat Google weten.

Help: ik overschrijd mijn dagelijkse advertentiebudget

Is het instellen van je account wél geslaagd en overschrijd je plotseling je dagelijkse advertentiebudget? Dat kan kloppen, want bij betalen per conversie kan Ads tot wel meer dan twee keer je ingestelde advertentiebudget uitgeven.

Gelukkig is dit geen reden tot paniek; over de hele maand gezien zal Ads namelijk nooit meer uitgeven dan je ingestelde dagelijkse budget keer het totale aantal dagen in de maand. Gemiddeld genomen kun je dus op dezelfde advertentieuitgaven rekenen als voorheen, maar dan met een CPA die beter voorspelbaar is. Als dat geen win-winsituatie is, weten wij het ook niet meer!

Terug naar overzicht