Google test responsieve zoekadvertenties

De kop en de omschrijving van advertenties hebben grote invloed op de doorklikratio. Een simpele verandering kan soms leiden tot een dramatische stijging in het aantal kliks. Daarom test Google momenteel een nieuwe functionaliteit in de vorm van responsieve zoekadvertenties. Hierbij kunnen adverteerders maar liefst 15 verschillende koppen en 4 omschrijvingen per advertentie gebruiken.

Google test de beste combinaties

Responsieve zoekadvertenties maken het mogelijk om te ontdekken welke koppen en omschrijvingen het beste presteren. Vul minimaal 5 (de limiet is 15) verschillende koppen in die onderling zo weinig mogelijk overlap vertonen. Doe hetzelfde met 4 omschrijvingen en Google test automatisch verschillende combinaties.

Dit neemt jou als gebruiker een enorme hoeveelheid werk uit handen en verschaft je meer inzicht in de specifieke combinaties die hoog scoren bij een bepaalde zoekopdracht. Uit experimenten van Google blijkt nu al dat de inzet van deze machine learning technologieën doorklikpercentages tot wel 15% kan verhogen.

Google test responsieve zoekadvertenties

Hoe werken responsieve zoekadvertenties?

Responsieve zoekadvertenties verhogen niet alleen de hoeveelheid kliks. Ook laten ze adverteerders deelnemen aan meer biedingen en tonen ze advertenties voor meer zoekopdrachten. Kortom: ze helpen jou als adverteerder om je bereik te vergroten en meer potentiële klanten te ontdekken. En dat is natuurlijk precies waarom je in Google Ads investeert.

Responsieve zoekadvertenties bevinden zich momenteel in de bètafase en zijn daarom nog niet in Nederland beschikbaar. Gebruikers in de Verenigde Staten loven echter nu al de makkelijke werkwijze. Na het invoeren van meerdere koppen en omschrijvingen creëert Google Ads op basis hiervan zelf meerdere combinaties. De best presterende worden steeds vaker ingezet.

Het verschil met uitgebreide tekstadvertenties

In eerste instantie doen responsieve tekstadvertenties wellicht sterk denken aan uitgebreide tekstadvertenties. Toch zijn er een aantal belangrijke verschillen. Ten eerste bieden de eerstgenoemde advertenties ruimte voor 3 koppen en de laatstgenoemde voor 2 koppen. Ook is er de extra omschrijvingslengte van twee keer 90 tekens in plaats van één keer 80 tekens.

Ook de flexibiliteit die responsieve tekstadvertenties bieden is aanmerkelijk groter. De maximaal 15 koppen en 4 omschrijvingen leiden soms tot door Google Ads gegenereerde combinaties die verrassend goed presteren. Responsieve tekstadvertenties zijn (in de toekomst) te creëren door bij ‘Advertenties en extensies’ te klikken op de plusknop.

Terug naar overzicht