Google AdWords is nu Google Ads

Na 18 jaar trouwe dienst bestaat Google AdWords niet meer. Althans, de naam van het platform is veranderd: naar Google Ads – kort en krachtig. Met de naamswijziging, die op 27 juni van dit jaar is ingegaan, zijn ook een aantal andere zaken veranderd. Wij bespreken de belangrijkste veranderingen en vertellen je waar je op moet letten in de nieuwe versie.

Google AdWords is nu Google Ads

Makkelijker zelf adverteren met Google Ads

Ten grondslag aan de naamsverandering van het vroegere AdWords ligt een beleidswijziging bij Google. Het bedrijf stelt zich ten doel met Google Ads een nóg breder publiek te bedienen dan voorheen. Uit onderzoek bleek bijvoorbeeld dat de drempel van AdWords voor met name kleine ondernemers te hoog leek. Dus lieten die het advertentieplatform soms helemaal links liggen.

Met Google Ads wil het bedrijf ook kleinere partijen uit het MKB de mogelijkheid bieden om snel en eenvoudig te adverteren. Hiertoe zet Google met name in op de alsmaar populairder wordende machine learning-technologie, die veel menselijke taken uit handen neemt en het daarmee voor ondernemers doodeenvoudig maakt om zelf een advertentiecampagne te ontwikkelen.

Smart Campaigns voor het MKB

Althans – bovenstaande is de theorie. De praktijk is vaak weerbarstiger. Daar komen we straks op terug; eerst nemen we de belangrijkste nieuwe functionaliteiten van het advertentieplatform onder de loep. In het oog springt direct de zogenaamde Smart Campaigns-functie. Dit is een soort campagneontwerper die het heel makkelijk maakt om zelf advertentiecampagnes in te stellen.

Dat werkt als volgt. Je kiest eerst een concreet doel dat je met de advertentie wilt bereiken (denk bijvoorbeeld aan de verkoop van een product). Vervolgens kies je de bijbehorende regio (meestal jouw bedrijfsvestiging) en de technologie doet de rest. Let op: het is nog niet bekend wanneer de functie in Nederland beschikbaar wordt en hoe effectief deze converteert.

Kies het juiste advertentieplatform voor jou

Naast Smart Campaigns biedt Google ook opties voor grotere bedrijven in de vorm van het Google Marketing Platform en Google Ad Manager (voorheen DoubleClick- en Google Analytics 360 Suite-producten). Qua functionaliteiten is er op dit vlak weinig nieuws onder de zon. De naamsverandering maakt het voor adverteerders vooral makkelijker om het juiste platform te kiezen.

Voor 90% van de bedrijven is vooral de Smart Campaigns-optie interessant. Het is vooralsnog afwachten wanneer deze in ons land beschikbaar raakt. Wij adviseren jou om je tot die tijd in elk geval niet af te laten schrikken door een ingewikkeld advertentieproces. Het inschakelen van een Harundo-specialist ontzorgt je op dit gebied namelijk compleet en verdient zichzelf over het algemeen ruimschoots terug. Meer weten? Bel ons op 074 82 00 909 of stuur vrijblijvend een mailtje naar info@harundo.nl.

Terug naar overzicht