"Google adverteren is niks voor ons bedrijf"

“Adverteren in Google is niks voor ons bedrijf,” “Wie klikt er nog op advertenties tegenwoordig?” of “We hebben negatieve ervaringen met Google AdWords”

Bovenstaande drie uitspraken zijn veelvoorkomend in onze markt, waardoor bedrijven de stap naar Google Ads niet durven te zetten. Of juist vroegtijdig de handdoek gooien en na enkele maanden ten onrechte concluderen dat adverteren niet werkt.

De concurrent adverteert wel op Google Ads…

Laat ik voorop stellen dat de overgrote meerderheid van de Nederlandse bedrijven (>70%) het advertentiekanaal van Google wel gebruikt. Voor verschillende doeleinden zoals naamsbekendheid creëren, leads genereren of online producten verkopen. In dat licht bezien is 70% een gigantisch aantal en een indicatie dat Google Ads wel degelijk vruchten afwerpt. Anders zouden zoveel bedrijven er niet in investeren.

Belangrijk is echter wel om dit fantastische kanaal op de juiste manier te benutten. Begin allereerst met een gestructureerd plan en stel jezelf onder meer de volgende vragen:

  • Met welke zoektermen wil ik adverteren? En misschien belangrijker, met welke termen juist niet?
  • Wat voor budget zetten we in? En wat zijn de maximale kosten per acquisitie?
  • Hoe adverteert de concurrentie? En op welke termen doen zij dit?
  • Zijn de statistieken in Google Analytics op dit moment betrouwbaar?
  • Wat zien we als een conversie of lead, is dit alleen het contactformulier of gelden appjes, telefoontjes en mailtjes ook als conversie?
  • Zijn mijn landingspagina’s zoekmachinevriendelijk en geoptimaliseerd om conversies binnen te halen?
  • Wat zijn mijn UBR’s (Unique Buying Reasons), waarom dient de klant mijn merk of product aan te schaffen?
  • Is het voor ons nuttig om bezoekers opnieuw te benaderen met verschillende boodschappen? (retargeting en remarketing)
  • Welke campagnetypes gaan we inzetten? Tekstuele en/of visuele advertentievarianten?

Tot zover enkele vragen om tot een (simpele) strategie te komen, zonder dat je al begonnen bent met adverteren. Daar gaat het namelijk (nog steeds) fout bij veel bedrijven die zonder plan of kennis van de materie beginnen. Ze stellen alles eenmalig in, kijken er maanden niet naar om en concluderen vervolgens dat het niet werkt.

Hoewel nog tientallen andere facetten belangrijk zijn bij het opzetten van een advertentiecampagne, is het cruciaal om deze na de start continu bij te sturen. Er zit altijd een stuk leergeld in Google Ads, alleen wil je dit natuurlijk zo laag mogelijk houden.

Verwachtingen 2019: voice search, offline-online & automatisering

Toch wil ik deze blog niet alleen basic houden, maar ook alvast vooruitkijken naar zaken die in ons mooie vakgebied komen gaan;

1. Voice Search & Ads

google assistant search Niemand weet nog precies wat ons te wachten staat in het advertentielandschap. Eén ding is wel zeker: Voice Search is aan een opmars bezig, ook in Nederland. De wereldwijde verwachting is dat van alle zoekopdrachten in 2020, 50% voice zoekopdrachten zullen zijn. Een logisch gevolg is dat het zoekmachinelandschap gaat veranderen. In de praktijk zien we nu al steeds meer vraaggestuurde zoekopdrachten binnenstromen die beginnen met ‘wat’, ‘hoe’ en ‘kan’. Hier spelen wij steeds vaker op in bij de ingezette zoektermen van onze klanten.

Waar er in het begin nog geen advertenties waren gekoppeld aan bijvoorbeeld een Google Assistent (de Google-variant van Siri), zijn er afgelopen maand in de Verenigde Staten toch advertenties verschenen in de zoekresultaten. Wij verwachten dat het een kwestie van tijd is voordat dit verder wordt uitgerold en we het ook in Nederland gaan merken. Wellicht dit jaar al wel…

2 Winkelbezoeken meten in Google Ads

Een nieuwe functie van Google zorgt ervoor dat je fysieke winkelbezoeken kunt doormeten in Google Ads. Mijn eerste reactie was: ‘Maar dan weet Google dat ik naar een fysieke winkel ben geweest, nadat ik een online advertentie heb gezien van dit bedrijf’.

Tot op zekere hoogte klopt dat ook, alleen geeft Google aan dat het anonieme, verzamelde statistieken zijn die niet gekoppeld kunnen worden aan afzonderlijke advertentieklikken, zichtbare vertoningen of personen.

Desalniettemin is het voor de adverteerder een mooie toevoeging aan zijn of haar campagne, waar het voor de gebruiker een minder leuke gedachte is. Ethisch gezien wil ik hier niet al te diep op ingaan. Wel is duidelijk dat dataverzameling tegenwoordig enorm ver gaat en we veel over onszelf blootgeven.

Dit zijn de voordelen daarvan voor ons als ‘adverteerders’:

  • We kunnen zien welke campagnes, zoekwoorden en apparaten de meeste bezoeken aan de fysieke winkel opleveren
  • We krijgen inzicht in het rendement op de investering, waardoor we betere beslissingen kunnen nemen in onze campagnes

Kan iedereen met een winkel dit inzichtelijk krijgen?

Helaas niet, want er zijn maar liefst 7 vereisten voor nodig. Wel kunnen we altijd uitzoeken of het voor jouw bedrijf mogelijk is om deze functionaliteit in te zetten!

Terug naar overzicht