Google Ads biedt nu meer inzicht in prestatiewijzigingen

Soms verliest een goed presterende campagne ineens zijn rendement. Als adverteerder is het dan gissen naar de oorzaak en dat kost – als je hem al vindt – flink wat van je tijd. Vanaf nu biedt Google Ads daarom meer inzicht in prestatiewijzigingen. Met één druk op de knop zie je zo de mogelijke oorzaken voor wijzigingen in je vertoningen, klikken of kosten.

Waarom deze nieuwe functionaliteit in Google Ads?

Google wil het voor adverteerders zo makkelijk mogelijk maken om een campagne te ontwikkelen en beheren. Toch blijkt het voor de meeste bedrijfsmedewerkers nog altijd lastig om dit zelf te doen. Is het niet vanwege de complexiteit van het opzetten van een campagne, dan is het wel vanwege het bijhouden en interpreteren van de prestaties.

Hoewel adverteren met Google Ads een vak is, probeert Google campagnemonitoring en -optimalisatie nu in elk geval een stukje makkelijker te maken. Het bedrijf biedt meer inzicht in prestatiewijzigingen door het introduceren van een speciale ‘Zie uitleg’-knop. Na een klik zie je meteen waarom er hoogstwaarschijnlijk wijzigingen in je vertoningen, klikken of kosten zijn.

Hoe krijg je inzicht in prestatiewijzigingen?

Onze eerste blik op de nieuwe functionaliteit laat zien dat deze voor adverteerders inderdaad handig kan zijn. Het gebruik is een fluitje van een cent; alles wat je hoeft te doen, is klikken op de ‘Zie uitleg’-knop. Dalen de prestaties van een campagne van de ene op de andere week? Dan hoef je met een beetje geluk niet meer door rapporten te scrollen om de oorzaak te achterhalen.

Je vindt de knop ‘Zie uitleg’ in de campagne- en advertentiegroeptabellen terwijl je in de tijdsvergelijkingsmodus bent. De knop is momenteel alleen beschikbaar voor handmatige CPC- of eCPC-campagnes in het zoeknetwerk en werkt alleen voor campagnes met aanzienlijke prestatiewijzigingen.

De nieuwe functionaliteit verkeert momenteel nog in de betafase en definitieve implementatie is nog niet zeker. Wel is Google van plan om de mogelijkheden in de komende maanden verder uit te breiden. Bij positieve reacties van gebruikers is de kans groot dat de ‘Zie uitleg’-knop een vast onderdeel wordt van de campagne- en advertentiegroeptabellen.

Prestatiewijzigingen in je campagne: liever voorkomen dan genezen

Hoewel handig, verandert deze nieuwe functie in Google Ads wat ons betreft weinig voor beginnende adverteerders. Niet alleen zijn er veel meer zaken die in een campagne mis kunnen gaan dan de ‘Zie uitleg’-knop kan verklaren, maar ook is het dan meestal al te laat. Je hebt dan veel advertentiebudget verspild aan suboptimale prestaties, terwijl je deze ook had kunnen voorkomen.

Dit is de reden waarom er nog altijd niets gaat boven menselijke kennis en expertise. Bij Harundo ontwikkelen én monitoren wij jouw advertentiecampagnes voor de beste resultaten en voeren we continu optimalisaties door om prestatiewijzigingen te voorkomen. Want als je campagne draait als een zonnetje, heb je de ‘Zie uitleg’-knop niet nodig!

Meer weten over onze diensten? Bel ons voor vrijblijvend advertentieadvies op 074 82 00 909 of stuur een mail naar info@harundo.nl. We helpen je graag!

Terug naar overzicht