Gemiddelde advertentiepositie verdwenen uit Google Ads: wat nu?

In het voorjaar had Google het al aangekondigd: de statistiek ‘gemiddelde advertentiepositie’ zou in de toekomst komen te vervallen. Nu het sinds 30 september zover is, is het tijd om de balans op te maken en de gevolgen te bespreken. Eén ding is in elk geval zeker: Google had goede redenen om de statistiek te verwijderen en biedt inmiddels uitstekende alternatieven.

Waarom is de gemiddelde advertentiepositie verdwenen?

Voor het antwoord op deze vraag, moeten we eerst uitleggen wat deze statistiek precies inhield. De gemiddelde positie liet zien op welke plek in de zoekresultaten jouw advertentie gemiddeld werd vertoond. Bij positie 3 kon dat bijvoorbeeld 200 keer op positie 2 en 200 keer op positie 4 zijn.

Helaas leidde dit nogal eens tot een vertekend beeld bij adverteerders. Want zelfs met een gemiddelde positie van 1, was het niet zeker dat jouw advertentie altijd bovenaan de pagina had gestaan.

Sommige advertenties worden namelijk onder de organische resultaten weergegeven. In dat geval is de doorklikratio veel lager dan bij advertenties bovenaan de pagina. Een gemiddelde positie van 1 zei dus lang niet alles en daarom heeft Google de statistiek afgeschaft.

Wat betekent dit voor mijn bedrijf?

In eerste instantie niet zoveel. Advertentiespecialisten wisten al langere tijd dat de gemiddelde advertentiepositie niet zaligmakend was en gebruikten deze statistiek dan ook steeds minder vaak bij het handmatig bijsturen van hun campagnes.

Gebruikte jij de gemiddelde advertentiepositie altijd om scripts of biedregels in te zetten? Dan kan de nieuwe situatie even wennen zijn. Gelukkig biedt Google met enkele nieuwe positiestatistieken uitstekende alternatieven, zoals:

Vertoningspercentage (toppositie en absolute toppositie)

  • Het vertoningspercentage op een toppositie is het percentage van de advertentievertoningen dat wordt weergegeven op een willekeurige positie boven de organische zoekresultaten
  • Het vertoningspercentage op de absolute toppositie is het percentage van de advertentievertoningen dat wordt weergegeven als eerste advertentie boven de organische zoekresultaten

In tegenstelling tot de vroegere gemiddelde advertentiepositie, krijg je op deze manier veel meer inzicht in de precieze plaatsing van advertenties in de zoekresultaten. Hierdoor kun jij je campagnes als adverteerder veel preciezer bijsturen en zijn je doorklikpercentages beter te verklaren.

Wat zijn de gevolgen voor de toekomst?

Hoewel het lijkt alsof de nieuwe statistieken alleen maar voordelen hebben, schuilt er een addertje onder het gras. Met het oog op de toekomst is het namelijk waarschijnlijk dat steeds meer bedrijven gaan aansturen op het verwerven van de absolute toppositie. In dat scenario verhogen zij hun biedingen en worden klikken steeds prijziger.

Wil je als winnaar uit deze strijd komen, dan is er gelukkig méér dat je kunt doen dan alleen het verhogen van je biedingen. Het optimaliseren van de kwaliteitsscore van je advertenties is immers ook zeer belangrijk om in Google Ads de voorkeur te krijgen boven je concurrenten.

Wil jij de concurrentie een stap voor blijven en met advertenties van hoge kwaliteit de (absolute) topposities in de zoekresultaten bestormen? Laat je dan bijstaan door de ervaren advertentiespecialisten van Harundo. Stuur een mailtje naar info@harundo.nl of bel ons op 074 82 00 909 voor een vrijblijvend adviesgesprek.

Terug naar overzicht