Een kwart van de adverteerders gebruikt responsieve zoekadvertenties

Nog geen jaar geleden voerde Google voor het eerst experimenten uit met responsieve zoekadvertenties, maar inmiddels worden ze door reeds liefst een kwart van de adverteerders gebruikt. Dat blijkt uit een rapport van Marin Software over het eerste kwartaal van 2019. Vanuit onze eigen campagne-ervaringen met klanten kunnen wij je uitleggen waarom dit type advertenties zo populair is.

Wat zijn responsieve zoekadvertenties?

Responsieve zoekadvertenties maken het mogelijk om op basis van meerdere koppen en omschrijvingen te ontdekken welke advertentievariant het beste presteert. Als adverteerder kun je tot maar liefst 15 koppen en 4 omschrijvingen per advertentie invoeren, waarna het systeem automatisch verschillende combinaties test en met elkaar vergelijkt.

Google maakt gebruik van geavanceerde machine learning-technologie om de best presterende combinaties in kaart te brengen en vervolgens vaker te gebruiken. Responsieve zoekadvertenties zijn overigens niet te verwarren met uitgebreide tekstadvertenties, die aanzienlijk minder mogelijkheden en tevens ruimte voor koppen en omschrijvingen bieden.

De voordelen van responsieve zoekadvertenties

Het A/B-testen van verschillende koppen en omschrijvingen is een techniek die ervaren adverteerders al jarenlang gebruiken. Responsieve zoekadvertenties besparen echter veel tijd door dit vergelijkingsproces volautomatisch, sneller en effectiever uit te voeren. De best presterende advertentievarianten die dit oplevert, leiden regelmatig tot een wel circa 15% hogere doorklikratio.

Een ander voordeel van responsieve zoekadvertenties is de mogelijkheid om deel te nemen aan meer biedingen. De machine learning-technologie toont advertenties voor meer zoekopdrachten en brengt hiermee een groter deel van de doelgroep in contact met jouw merk en boodschap. Kortom: het helpt je om je bereik te vergroten en in korte tijd meer leads te genereren.

Andere interessante bevindingen uit de studie

De grote voordelen van responsieve zoekadvertenties maken het niet lastig verklaarbaar waarom reeds een kwart van de adverteerders ze al zo kort na de invoering gebruikt. Maar in het onderzoek van Marin Software komen ook andere interessante statistieken naar voren.

Zo blijkt gemiddeld maar liefst 40% van de zoekbudgetten naar Google Shopping-advertenties te gaan en zijn Smart Shopping Campaigns onverminderd populair. Ook blijkt inmiddels bijna de helft van alle advertentie-uitgaven naar mobiele zoekadvertenties te gaan.

Deze statistieken tonen eens te meer aan hoe belangrijk zoekadvertenties zijn voor retailers en hoeveel Google-gebruikers afkomstig zijn van mobiele apparaten. Bij Harundo blijven we de ontwikkelingen nauwgezet volgen en houden we je op de hoogte van het laatste nieuws!

Terug naar overzicht