3 tips om het maximale uit je advertentiebudget te halen

Ga jij adverteren met Google Ads? Dan zijn de instellingen van je advertentiecampagne doorslaggevend voor het succes ervan. Deze instellingen beïnvloeden namelijk niet alleen de kans dat gebruikers op je advertentie klikken, maar kunnen de campagnekosten ook verhogen of juist verlagen. Gebruik deze 3 targetinginstellingen om het maximale uit je advertentiebudget te halen:

Targeting van doelgroep

Aan je advertentiegroepen kun je doelgroeptargeting toevoegen. Zo bereik je mensen op basis van wie ze zijn, waar ze naar zoeken, hoe ze jouw bedrijf kennen of wat hun gewoonten en interesses zijn. Doelgroeptargeting is dan ook een ideale manier om bijvoorbeeld remarketinglijsten voor zoekadvertenties (RLSA) in te zetten.

Met doelgroeptargeting kun je een maatwerk ervaring voor elke gebruikersgroep creëren en zo de kans op conversie aanzienlijk vergroten. Vergeet niet om je instellingen regelmatig te evalueren en doelgroepen die niet converteren te verwijderen uit je campagne. Dit bespaart je niet alleen veel kosten, maar helpt het advertentiealgoritme ook om toekomstige gebruikers effectiever te targeten.

Targeting van geografische locaties

Het targeten van specifieke geografische locaties is een uitstekende manier om met je advertenties een bepaalde gebruikersgroep gericht aan te spreken. Het loont dan om voor elke locatie een aparte advertentiecampagne te ontwikkelen. Dit geeft je bijvoorbeeld de kans om voor lokale winkelvestigingen met afzonderlijke promoties te adverteren.

Zelfs als je onderneming geen meerdere vestigingen heeft, kan geografische targeting in Google Ads een meerwaarde vormen. Zo kopen mensen in bepaalde gedeeltes van het land vaker bepaalde producten (denk bijvoorbeeld aan carnavals- of watersportartikelen). Creëer campagnes voor locaties met een hoge ROI en bespaar zo advertentiekosten voor gebieden waar de vraag minder is.

Targeting van dag en tijd

Sommige perioden in de week of dag leveren meer verkopen op dan andere. Je kunt hier als adverteerder op inspelen door je advertenties alleen tijdens bepaalde dagdelen te tonen. Google Ads biedt de mogelijkheid om op het uur nauwkeurig te adverteren. Overdrijf dit echter niet en analyseer eerst op basis van een bredere tijdtargeting welke tijden of dagen in de hoogste ROI resulteren.

Komt uit statistieken duidelijk naar voren dat verkeer op bepaalde dagen of tijden vaker leidt tot verkopen, kun je jouw advertentiebudget kostenefficiënter inzetten om je advertenties op die momenten zo zichtbaar mogelijk te laten zijn. Vergeet niet om ook deze instelling regelmatig te herevalueren, want factoren zoals seizoensinvloeden hebben ook invloed op de statistieken.

Terug naar overzicht