3 handige geautomatiseerde functies in Google Ads

Google Ads (het voormalige AdWords) krijgt continu nieuwe updates en functionaliteiten. Deze zijn in het huidige tijdperk van machine learning en kunstmatige intelligentie in toenemende mate gericht op automatisatie. Met andere woorden: als adverteerder hoef jij steeds minder zelf in te stellen. Dit zijn 3 interessante automatisatiefuncties in Google Ads die jou kunnen helpen:

3 handige geautomatiseerde functies in Google Ads

Smart Campaigns voor het MKB

De eerste functionaliteit die we willen noemen zijn Smart Campaigns. Deze functie is tegelijkertijd met de naamswijziging naar Google Ads geïntroduceerd, maar is vooralsnog alleen beschikbaar in de Verenigde Staten. Naar verwachting zal het niet lang meer duren voordat we er ook in Nederland van kunnen genieten. Gelukkig maar, want Smart Campaigns zijn zeer veelbelovend.

De functionaliteit is in het bijzonder gericht op kleine en middelgrote ondernemers, die het voorheen te complex vonden om in AdWords zelf advertentiecampagnes te ontwikkelen. Smart Campaigns automatiseert dit process nagenoeg volledig en zorgt voor de automatische creatie van advertenties en landingspagina’s op basis van bedrijfsgegevens uit Google Mijn Bedrijf.

Smart Shopping Campaigns voor retailers

Een andere ‘slimme’ functionaliteit zijn Smart Shopping Campaigns, in het Nederlands beter bekend als slimme Shopping-campagnes. Daar waar Smart Campaigns gericht zijn op het MKB in zijn algemeenheid, zijn Smart Shopping Campaigns dat specifiek op retailers die in de zoekmachine willen adverteren met Shopping-productadvertenties en display-advertenties.

Deze doelgeoptimaliseerde advertentiecampagnes maken gebruik van geautomatiseerde advertentieplaatsing om de producten van bijvoorbeeld een webwinkel in de zoekresultaten en andere netwerken van Google te tonen. Dit maakt het leven van retailers en webshopeigenaren een stuk makkelijker.

Automatische biedstrategieën

Niet alleen het creëren en plaatsen van advertenties, maar ook het bieden op advertentieruimte werd in het verleden door veel adverteerders als een moeizaam proces gezien. Die tijden zijn voorbij sinds de komst van automatisch bieden. Deze functie biedt de keuze uit in totaal 7 geautomatiseerde biedstrategieën die adverteerders een hoop werk uit handen nemen.

De 7 genoemde strategieën zijn gebaseerd op verschillende doelen, zoals meer sitebezoeken, een hogere online zichtbaarheid en een verbetering van de conversieratio. Belangrijk om te weten is dat de functionaliteit ondanks zijn naam niet volautomatisch biedt; je houdt zelf dus altijd een zekere mate van controle.

Belangrijk is dan wel dat je weet wat je doet om je advertentiebudget er niet onnodig doorheen te jagen. Hulp nodig? Informeer dan eens bij de advertentie-experts van Harundo naar de mogelijkheden om jezelf te laten ontzorgen. Bel naar 074 82 00 909 of stuur een mailtje naar info@harundo.nl.

Terug naar overzicht