3 Google Ads-statistieken waar je altijd op moet letten

In Google Ads zijn er tal van statistieken die je kunt bekijken. Afhankelijk van het soort advertentiecampagne en je marketingdoelstellingen is de ene statistiek voor jou belangrijk dan de ander. Wel zijn er wat ons betreft 3 cruciale die eigenlijk elke adverteerder nauwlettend moet monitoren:

3 Google Ads-statistieken waar je altijd op moet letten

Kosten per conversie

Adverteren doe je altijd met een doel. Soms is het simpelweg om de naamsbekendheid van je bedrijf te verhogen, maar vaker nog wil je mensen die de advertentie zien aanzetten tot actie. Zo’n actie – bijvoorbeeld een online aankoop of een telefoontje vanaf een mobiele telefoon – wordt ook wel een conversie genoemd.

Je kosten per conversie zijn je totale advertentieuitgaven gedeeld door het aantal conversies. Dit is een waardevolle statistiek, want hij vertelt je of een advertentiecampagne zijn investering waard is. De conversie van de klant moet je immers meer opleveren dan dat hij je kost.

Heeft een van je advertentiecampagnes opvallend lage kosten per conversie? Kijk dan of je deze campagne kunt schalen of de succesvolle principes erachter kunt toepassen op je andere campagnes. Want onthoud: succesvol adverteren is een kwestie van continu bijsturen, testen en optimaliseren.

Conversiepercentage

Net zo belangrijk als de gemiddelde kosten per conversie, is het aantal keer dat een advertentieklik überhaupt tot een conversie leidt. Deze ratio staat ook wel bekend als het conversiepercentage (of conversieratio). 25 conversies uit 500 klikken staan bijvoorbeeld gelijk aan een conversiepercentage van 5%.

Heeft een bepaalde advertentiecampagne een opvallend lage conversieratio? Kijk dan of je de oorzaak hierachter kunt achterhalen en vergelijk het conversiepercentage over verschillende periodes met elkaar. Heb je in een bepaalde periode iets veranderd aan je landingspagina’s?

Probeer je bij je analyse te verplaatsen in de eindgebruiker. Jouw advertentie maakt iets bij hem los en zorgt ervoor dat hij verwachtingsvol verder klikt. Het is dan zaak dat je landingspagina aan de verwachtingen voldoet en de drempel tot conversie zo laag mogelijk maakt. Blijf ook hier regelmatig A/B-testen en schaal succesvolle campagnes waar mogelijk.

Vertoningspercentage

Voordat je überhaupt een conversie kunt realiseren, is het van belang om je advertenties aan zoveel mogelijk mensen te tonen. In sommige gevallen kan blijken dat je een breder publiek kunt bereiken dan dat je campagne op dit moment doet. Of dit ook voor jouw advertentiecampagne het geval is, kun je controleren door te kijken naar het vertoningspercentage.

Het vertoningspercentage is het aantal keer dat je advertentie is getoond gedeeld door het aantal keer dat dit had gekund. Factoren zoals de hoogte van je advertentiebudget en de kwaliteitsscore van je advertenties, zoekwoorden en landingspagina’s hebben hier invloed op.

Is je vertoningspercentage aan de lage kant? Dan kan het verhogen van je budget of het verbeteren van je kwaliteitsscore hier een gunstige invloed op hebben. Hou met name bij budgetverhoging wel je conversiepercentage en kosten per conversie in de gaten – deze moeten liefst minimaal hetzelfde blijven.

Terug naar overzicht