2 nadelen van automatisch bieden

Kun je adverteren volledig automatiseren? Het is een vraag die we onszelf bij Harundo anderhalf jaar geleden al stelden en waarop het antwoord ontkennend luidt. Want hoewel de geautomatiseerde functies in Google Ads handig zijn, hebben ze voor adverteerders ook bepaalde nadelen. Dit zijn 2 manieren waarop automatische biedingen je voor onverwachte verrassingen kunnen stellen:

Meer gemak leidt tot minder controle

Automatisch bieden is ontegenzeglijk een fijne toevoeging voor adverteerders zonder wiskundeknobbel. Het zorgt ervoor dat je niet constant met de rekenmachine in de weer hoeft en maakt je leven op alle fronten een stuk makkelijker.

Maar hoe meer je gewend raakt aan deze automatisering, hoe verder je intuïtief verwijderd raakt van de wiskunde die achter biedingen verscholen gaat. Want wat als je de intensiteit van je advertentiecampagne in Google Ads wil opschroeven?

Vroeger betekende dit simpelweg het verhogen van je CPC-biedingen (op basis van kosten per klik). Later kwamen doel-CPA-biedingen om de hoek kijken en was dit de nieuwe metric die je moest verbeteren.

Tegenwoordig is er de Doel-ROAS, die je niet moet verhogen, maar juist verlagen… Kortom: adverteren in Google Ads is al moeilijk genoeg. Hoe minder controle je zelf hebt over je biedingen, hoe kleiner de kans dat je weet hoe je jouw campagne strategisch moet aanpassen als dit nodig is.

Continu aanpassing vereist voor optimale resultaten

Weet jij nog hoe je eerste bod in Google Ads tot stand kwam? Waarschijnlijk koos je op gevoel een bedrag; niet te laag, maar ook zeker niet te hoog. Voor een beginner geen slechte strategie, want in de dagen erna kon je het bod altijd nog aanpassen op basis van het aantal kliks en conversies.

Nu Google adverteerders met automatisch bieden een groot deel van het werk uit handen neemt, is de verleiding groot om het doel simpelweg laag in te stellen en erop te gokken dat machine learning de rest doet en de biedingen tot het meest winstgevende bedrag verhoogt.

Dat is een vergissing. Want ook bij automatisch bieden leidt een te laag doel tot flink minder verkeer naar je landingspagina’s. Terwijl een te hoog bod je advertentiecampagne wellicht verliesgevend maakt. Dagelijks menselijk campagnemanagement zoals door Harundo blijft daarom essentieel.

De conclusie in dit artikel is dan ook nog steeds hetzelfde als medio vorig jaar. Automatisch bieden is zonder twijfel een handige én waardevolle tool binnen Google Ads. Toch is het risicovol om er blindelings op te vertrouwen en kan het leiden tot suboptimale resultaten. En dat is iets wat je als adverteerder ten koste van alles wilt vermijden.

Terug naar overzicht